środa, 13 kwietnia 2016

Witamina, którą polecam każdemu.



Witamina, którą polecam każdemu.
Witamina K2. Przedstawiamy jej bardzo ważną rolę w zapobieganiu miażdżycy oraz osteoporozy.
Regularne przyjmowanie witaminy K2 z naturalnych źródeł lub w postaci suplementów, zdecydowanie chroni nas przed osteoporozą oraz miażdżycą.
czytaj więcej...

Witamina ta ma ogromne znaczenie również w momencie, kiedy już zmagamy się z jedną z tych dolegliwości, ponieważ usuwa wapń z naczyń krwionośnych i kieruje go do kości. Spożywanie dużej ilości wapnia z witaminą D bez jednoczesnego stosowania witaminy K2 może mieć wpływ na rozwinięcie się miażdżycy. Dzieje się tak, dlatego że duża ilość wapnia wchłonięta do krwi, bez czynnika kierującego go do kości, może powodować, że osadzi się on w miejscach niepożądanych, czyli w tętnicach. 
Główną funkcją witaminy K jest modyfikacja białek w ten sposób, aby dać im zdolność wiązania wapnia – można powiedzieć, że witamina K „włącza” możliwości wiążące (wapń) białek. Wyizolowano witaminę K1 i  K2 potwierdzając, że K nie jest pojedynczym związkiem, ale tworzy rodzinę związków. Wyróżniamy dwie główne formy witaminy K tj.: K1 (fitochion) i K2 (menachion), z czego K2 jest dzielona na kilka różnych podtypów gdzie najważniejsze z nich to: MK-4 i MK-7.

Role witamin K1 i K2 są bardzo różne, różnią się aktywnością biologiczną, skutecznością i biodostępnością różnie też są pozyskiwane. 

Witamina K1
Fizjologiczne działanie: krzepnięcie krwi.
Występowanie: w zielonych liściach warzyw np.: szpinaku, brokułach, sałacie, jarmużu, brukselce, kapuście, natce pietruszki w niektórych olejach czy w owocach kiwi. Witamina K1 podlega recyklingowi w organizmie więc dietetyczne wymagania są minimalne i rzadko grozi nam jej niedobór, którego skutkiem byłyby zaburzenia krzepnięcia. K1 jest używana głównie w wątrobie do aktywacji białek wiążących wapń zaangażowanych w krzepnięcie krwi.

Witamina K2
Fizjologiczne działanie: odpowiednie wapnienie.
Występowanie: formuła MK-4 witaminy K2 występuje w żywności pochodzenia zwierzęcego głównie w wątróbkach, żółtkach jaj, maśle, gęsinie. Natomiast K2 MK-7 jest związkiem głównie tworzonym przez bakterie w produktach fermentowanych (jogurty, kefiry, sery, kapusta kiszona) szczególnie w natto, czyli  przefermentowanych nasionach soi gdzie jest jej naprawdę dużo. Przy sprawnie działającym układzie trawiennym i równowadze flory bakteryjnej w jelitach, (co niestety dzisiaj rzadko się zdarza) również tam powstaje witamina K2. Nie podlega ona recyklingowi w organizmie, czyli jej stała obecność w diecie jest bardzo ważna, ponieważ grożą nam jej niedobory. Niedobór K2 skutkuje m.in.: osteoporozą, miażdżycą, ubytkami stomatologicznymi, ma ona też bardzo ważne przeciwdziałanie dla powstawania choroby Alzheimera, chorób serca i jeszcze wielu innych.
Nowe dowody wskazują, że rola witaminy K2 w organizmie wykracza daleko poza wpływ na krzepnięcie krwi, pomaga ona w ochronie organizmu przed chorobami serca, dobrze wpływa na zdrowie skóry, wspiera tworzenie mocnych kości, wspomaga funkcje mózgu, pomaga w rozwoju i wzroście tkanek oraz w zapobieganiu powstawania komórek rakowych. W rzeczywistości witamina K2 ma tak wiele funkcji niezwiązanych z witaminą K1, że wielu naukowców twierdzi, że witaminy K1 i K2 powinny być traktowane, jako dwie różne witaminy z oddzielną nazwą.
Teraz o tak zwanym: „paradoksie wapnia”
Paradoks wapnia dotyczy wszystkich osób, które stosując suplementację wapniem i witaminą D – myślą, że wspomagają swoje kości – nie stosują przy tym witaminy K2. Działanie takie może okazać się tragiczne w skutkach! Ponieważ badania wykazały, że bez witaminy K2 organizm NIE potrafi kierować wapnia do kości i zębów gdzie jest potrzebny, zamiast tego dostaje się on do tętnic, co prowadzi do bardzo tragicznego w skutkach połączenia osteoporozy i miażdżycy, a to już właśnie wspomniany paradoks wapnia – niedobory wapnia w kościach i jego nadmiary w tętnicach!
O korzyściach płynących z witaminy D, jej właściwościach i sposobach pozyskiwania napiszę w kolejnym tekście.

Bezwzględnie należy pamiętać o paradoksie wapnia, aby uniknąć osteoporozy i chorób serca, ponieważ najnowsze badania wykazują,  że sięganie po witaminę D i wapń bez witaminy K2 zwiększa ryzyko zawału serca i udaru mózgu gdyż podawany wapń odkłada się w tętnicach powodując ich zwapnienie
Wszystkich przeprowadzonych badań jest ich naprawdę sporo, dobrze udokumentowanych i potwierdzających działanie witaminy K2 każdy, kto chce wiedzieć więcej może je odszukać. Badania takie potwierdzają, że K2 może pomóc w zapobieganiu chorobom sercowo – naczyniowym (badanie rotterdamskie przeprowadzone w Zakładzie Epidemiologii i Biostatyki Erasmus Medical Center Rotterdam w Holandii). Inne badania potwierdzają, że K2 może poprawić zdrowie kości i zmniejszyć ryzyko złamań. Wyniki przynajmniej dwóch badań klinicznych potwierdzają, że K2 może redukować nawroty raka wątroby o raz pomóc przedłużyć życie chorym. Badania obserwacyjne przeprowadzone na 11 tysiącach mężczyzn wykazały, że wysokie spożycie K2 jest związane z obniżeniem o 63% ryzyka zachorowania na raka prostaty. Tak jak pisałam jest wiele badań każdy zainteresowany może do nich dotrzeć.

Niedobór witaminy K2
Przez długi czas uważano, że niedobór K2 jest rzadko spotykany, a wymagany poziom (80µg) może być dostarczony przez dietę i biosyntezę mikrobiologiczną przez bakterie jelitowe. Jednak badania naukowe wykazują, że ilość witaminy K2 w diecie wcale nie jest tak wysoka jak sadzono. Nawet odpowiednio zbilansowana dieta może nie być wystarczająca dla dostarczenia odpowiednie jej ilości. Sugeruje się również podwyższenie zalecanego dziennego spożycia K2 z  80 do przynajmniej 120µg. Spożycie witaminy K2 jest znacznie niższe niż 50 lat wcześniej a dzienne  stopniowo maleje. Może to częściowo wynikać ze zmian w sposobie żywienia (bardziej przewożona żywność) i zmian sposobu wytwarzania żywności (bardziej sterylne wytwarzanie pożywienia bez dostępu dobrych bakterii).
Można wyróżnić dwa rodzaje niedoboru K2: ostre i przewlekłe.
Ostry niedobór to krwawienie z dziąseł, nosa, przewodu pokarmowego a jego konsekwencjami np.: udar mózgu, uszkodzenie płuc i śmierć spowodowana dużą utratą krwi. Niedobór K2 może być spowodowany używaniem leków przeciwzakrzepowych (warfaryna czy inne pochodne kumaryny), długotrwałe stosowanie antybiotyków, choroby pęcherzyka żółciowego i choroba Crohna.
Z kolei przewlekły niedobór K2 jest mniej oczywisty, co może być bardziej niebezpieczne, bo nie ma żadnych niepokojących objawów a często te, które mogą na to wskazywać uznawane są za choroby starzenia się organizmu jak np.: upośledzenie wytrzymałości kości, osłabienie układu krążenia. 

Jak leki przeciwzakrzepowe wpływają na witaminę K
Najnowsze badania wykazały wyraźny związek miedzy długotrwałym leczeniem przeciwzakrzepowym i obniżoną wytrzymałością kości, co może prowadzić do zwiększenia ilości złamań, zmniejszenia zawartości składników mineralnych i gęstości kości. Dodatkowo leczenie takie jest często wiązane z wapnieniem tkanek miękkich wykazano, że zwapnienie tętnic następowało dwa razy szybciej niż u pacjentów nie przyjmujących leków przeciwzakrzepowych. Czyli konsekwencjami długotrwałego leczenia przeciwzakrzepowego mogą być: zwapnienie tętnic, zwiększona sztywność ścian aorty, niewydolność wieńcowa, niedokrwienie a nawet niewydolność serca. Zazwyczaj leczenie przeciwzakrzepowe stosuje się by uniknąć stanów zagrażających życiu i zdrowiu, a wysokie spożycie witaminy K zakłóca działanie leków przeciwzakrzepowych, dlatego pacjentom nie zaleca się spożywanie produktów bogatych w witaminę K., Lecz najnowsze badania wykazują, ze najlepszym wyjściem jest połączenie witaminy K2 z lekami przeciwzakrzepowymi (oczywiście pod kontrolą mądrego lekarza) żeby ustabilizować INR, czyli wystandaryzowany współczynnik czasu krzepnięcia osocza po uwapnieniu.

Przeciwwskazania do suplementacji witaminą K2
Osoby biorące leki przeciwzakrzepowe powinny skonsultować się z lekarzem przed przyjmowaniem suplementów witaminy K2. Jednakże wykazano, że przyjmowanie niewielkiej ilości witaminy K2-MK7 (do 50 mikro gramów dziennie) powoduje, że ryzyko wystąpienia osteoporozy i zwapnienia tętnic się zmniejsza oraz uzyskuje się większą stabilność parametrów krzepliwości krwi.
  • nie zostało poznane żadne toksyczne działanie witamin K1 i K2 ani MK-4 czy MK-7
  • witamina K2 nie odkłada się w znacznej ilości w wątrobie
  • K2 nie ma żadnego negatywnego wpływu – wykazały tak wszystkie dostępne na dziś badania
  • zalecenia wydane przez National Instytutes Health w USA dotyczące dziennego spożycia witaminy K, potwierdzają szeroki margines bezpieczeństwa stosowania dużych jej dawek
PODSUMOWANIE o witaminie K2
  • witamina K2 nie wykazuje ŻADNYCH skutków ubocznych
  • najlepsza forma witaminy K2 to K2-MK7
  • wit.K2wykazuje zbawienny wpływ w przypadku chorób serca, kości, zębów i starzenia się organizmu,
  • wystarczająca ilość wit.K2 to 100 mikro gramów dziennie,
  • w przypadku suplementacji wit.D, należy zwiększyć dawkę do 200-300 mikro gramów
  • witaminę K2 należy spożywać z posiłkiem zawierającym tłuszcz
  • wit.K2 u osób cierpiących na cukrzycę redukuje poziom insuliny po posiłku,
  • zastosowanie wit.K2 z innymi lekami przeciw osteoporozie zabezpiecza stawy przed ich degradacją,
  • K2 odgrywa kluczową rolę w schorzeniach związanych z centralnym układem nerwowym (np.: w przypadku choroby Alzheimera), odpowiedni jej poziom może nawet zapobiec tej chorobie. Chorzy zawsze mają niskie poziomy wit.K2 a ma ona bardzo istotne znaczenie w sterowaniu zachowaniem się wapnia w mózgu,
  • Z wiekiem poziom wit. K2 w mózgu ulega zmniejszeniu,
  • Niedobór wit.K2 może być przyczyną (jedną z wielu) powstawania kamieni nerkowych,
  • Chorzy na stwardnienie rozsiane powinni brać duże dawki wit.D3 i K2,
  • Wit.K2 zapobiega powstawaniu wolnych rodników w mózgu, może zapobiegać powstawaniu porażenia mózgowego, opóźnienia w rozwoju, padaczki (jeśli matka zapewniła sobie jej odpowiedni poziom)
  • Wit.K2 działa hamująco na wszystkie typy nowotworu płuc, podobnie zbawienny wpływ ma na nowotwory prostaty, krwi i wątroby
  • K1 ma wpływ na krzepniecie krwi
  • K2 ma niewielki wpływ na krzepniecie krwi
  • K1 ma niewielki wpływ na zapobieganie zwapnieniom i nie wykazała skuteczności w zmniejszeniu chorób sercowo – naczyniowych
  • Witaminy A i D wzmacniają swoje działanie, gdy są zażywane wraz z witaminą K2
Witamina K2 wykazuje działanie w następującym zakresie:
  • starzenie się organizmu, zmarszczki
  • choroby serca,
  • osteoporoza,
  • choroba ALZHEIMERA  i inne schorzenia mózgu,
  • żylaki,
  • cukrzyca,
  • reumatoidalne zapalenie stawów,
  • stwardnienie rozsiane,
  • choroby nowotworowe,
  • ciąża i zachodzenie w ciążę,
  • zdrowie noworodka,
  • testosteron i płodność mężczyzn,
  • zdrowie zębów, rozwój szczęko – czaszki.
Witaminę K2 MK7 z NATTO można kupić www.zdrowiezroslin.pl
Witaminę D3 możesz kupić www.zdrowiezroslin.pl
Źródło   Zięba Jerzy, Ukryte Terapie
chriskresser.com/vitamin-k2-the-missing-nutrient  

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza