poniedziałek, 25 kwietnia 2016

Agar-agar – jak go używać?
Agar-agar to godny polecenia, zdrowy i naturalny, przy tym niezastąpiony w kuchni naturalnej środek żelujący, otrzymywany z krasnorostów, czyli glonów. Można go dodawać zawsze tam, gdzie w przepisach znajduje się żelatyna,
(co stanowi dobrą zamianę, zważywszy na to, z czego produkowana jest tradycyjna żelatyna: z resztek poubojowych, kości, ścięgien itd.)
Czym jest agar?
Agar jest substancją pochodzenia roślinnego.
Jest całkowicie naturalny, bezwonny i bezsmakowy.
Jedynie przy użyciu go trzeba pamiętać by rozpuścić go dokładnie. Stosowany jest w przemyśle spożywczym do produkcji ptasiego mleczka, galaretek i dżemów.
Wartość odżywcza
Agar-agar
Na 100 g
Wartość energetyczna (kcal) 26
Tłuszcz 0 g    
Kwasy tłuszczowe nasycone 0 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0 g  
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0 g 
Cholesterol 0 mg  
Sód 9 mg       
Potas 226 mg
Węglowodany 7 g 
Błonnik 0,5 g 
Cukry 0,3 g    
Białko 0,5 g   
Witamina A    0 IU  Kwas askorbinowy        0 mg
Wapń      54 mg     Żelazo     1,9 mg
Witamina D    0 IU  Witamina B6  0 mg
Witamina B12 0 µg Magnez   67 mg
Jak postępować z agarem?
Agar-agar rozpuszcza się w temp. 85-95 °C, tężeje natomiast już w 32-35 °C. Nie trzeba go, więc wkładać do lodówki. Nie ma też obawy, że deser rozpuści się nam w temperaturze pokojowej.
Najlepiej metodą prób i błędów samemu za pomocą łyżeczki kuchennej odmierzać ile go potrzebujemy, by osiągnąć pożądaną konsystencję. Jest to łatwiejsze niż przy żelatynie, bowiem, galaretkę z agar – agar możemy ponownie podgrzać, gdy np. wyjdzie nam za rzadka, dodać więcej proszku i ponownie schłodzić. Najlepiej moczyć go w naczyniu z wodą aż się rozpuści a potem dodać do gotującej potrawy. Dla proszku wystarczy do 5 minut, dla granulek ok 10-15 min rozpuszczania.
Dobra wiadomość dla wegetarian i osób nielubiących korzystać z żelatyny. Dzięki agar-agar nie muszą one już rezygnować z jedzenia galaretek i deserów wymagających tężenia. Dzięki agarowi każdy przyrządzić może pyszne desery i to dużo łatwiej, niż przy użyciu żelatyny.
Agar-agar ścina się w temperaturze pokojowej i jest odporny na wysokie temperatury (rozpuszcza się dopiero w 85C, podczas gdy odporność żelatyny sięga jedynie 37C), więc idealnie nadaje się do przygotowywania deserów, takich jak panna cotta czy sernik na zimno, w upalne dni. Elementy z agarem można także dodawać do dań głównych spożywanych na ciepło, gdyż nie rozpuszcza się tak łatwo, jak galaretki żelatynowe. Co więcej, czas tężenia elementów z agarem jest znacznie krótszy niż tych z żelatyną - moje galaretki truskawkowe były gotowe do krojenia już po 20 minutach od zdjęcia ich z ognia.  Nic nie denerwuje mnie tak bardzo jak długie oczekiwanie na stężenie zwykłych galaretek i kombinowanie na wszystkie sposoby, by odrobinę przyspieszyć ten proces. Kto z Was nigdy nie wsadzał garnka z galaretką do zamrażalnika na kilka minut albo nie wystawiał go zimą na balkon?
Agaru używam chętnie również, dlatego, że galaretki zrobione z użyciem agaru są elastyczne i można nadawać im różne formy, np. cannelloni, bez obawy, że pękną. To samo tyczy się galaretek na wierzchu ciast, które dają się kroić znacznie łatwiej niż te na bazie żelatyny, sprawiając, że masa nie wypływa bokiem pod wpływem nacisku noża.
 Co ciekawe, agar-agar w 70% składa się z błonnika pokarmowego i szybko daje nam uczucie sytości, więc spożywanie wyrobów z jego użyciem jest często polecane osobom będącym na diecie.  Agar-agar jest produktem bezsmakowym i bezzapachowym, a podobno nawet wpływa na zwiększenie odczuwania innych smaków w naszych ustach.
 Jest uznawany za bezpieczny dodatek do żywności oznaczony numerem E406 i jest oficjalnie dopuszczony do stosowania przez Unię Europejską.

AGAR KUPISZ W SKLEPIE INTERNETOWYM WWW.ZDROWIEZROSLIN.PL 

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza