środa, 22 listopada 2017

Moringa - Drzewo życia

Roślina ta należy do jednych z najzdrowszych na naszej planecie. Liście Moringi mają aż 46 substancji o właściwościach przeciwutleniających.

Moringa (Drzewo życia) to drzewo naturalnie rosnące u podnóży Himalajów, gdzie potrafi osiągnąć od 5 do 10 metrów wysokości. Obejmuje 14 odmian, z których to Moringa Oleifera (Moringa olejodajna) jest najpopularniejsza. Charakteryzuje się ogromną ilością witamin i składników mineralnych. Posiada ich więcej niż niejedno znane nam warzywo czy owoc. Medycyna Ajurwedyska opisywała jego właściwości lecznicze i zastosowania w  leczeniu wielu chorób już 3000 lat temu. Obecnie znajduje swoje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz  również w kuchni i kosmetyce. W związku ze wzrostem popularności zdrowego odżywiania, drzewo Moringa staje się coraz popularniejsza również w Polsce. Warto dowiedzieć się o niej nieco więcej.
Moringa – Skład
Moringa posiada w sobie bardzo duże ilości składników odżywczych, dobrze przyswajalnych przez nasz organizm. Co najważniejsze, jest dostępna w Polsce w postaci suszonych liści, sproszkowanych liści lub tabletek.  Drzewo życia zawiera aż 7 razy więcej witaminy C od pomarańczy, 4-krotnie więcej witaminy A niż marchewka, 16 razy więcej wapnia niż w mleku,  czy też 25 razy więcej żelaza niż w szpinaku.

Zawartość w 100 gram sproszkowanych liści drzewa Moringa:
Witaminy
·         Witamina A (karoten): 18.9 mg
·         Witamina B1 (tiamina):  2.64 mg
·         Witamina B2 (ryboflawina): 20.5 mg
·         Witamina B3 (niacyna): 8.2 mg
·         Witamina C: 17.3 mg
·         Wapń: 2.003 mg
Minerały
·         Miedź: 0.57 mg
·         Żelazo: 28.2 mg
·         Magnez: 368 mg
·         Fosfor: 204 mg
·         Potas: 1.324 mg
·         Cynk: 3.29 mg
Składniki odżywcze
·         Kalorie: 205 kcal
·         Węglowodany: 38.2 g
·         Białko: 27.1 g
·         Tłuszcz: 2.3 g
·         Błonnik: 19.2g
Ponadto, drzewo Moringa posiada w swoim składzie wiele ważnych aminokwasów, 26 substancji które hamują procesy zapalne w organizmie oraz aż 46 antyoksydantów. Wśród substancji przeciwutleniających warto wyróżnić:
·         Chlorofil – zielony barwnik roślin, wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn.
·         Moringa w swoim składzie posiada go najwięcej spośród wszystkich znanych do tej pory roślin.
·         Salwesterol – Należy do grupy substancji o nazwie fitoaleksyny. Rośliny produkują ją w celu niwelowania infekcji. Badania wykazały mocne działanie przeciwnowotworowe. Substancja ta po dotarciu do tkanki nowotworowej zamienia się w toksyczną substancję, niszcząc guza od wewnątrz.
·         Zeatyna – Substancja odpowiadająca za właściwe przyswojenie witamin, mikroelementów, minerałów i aminokwasów przez organizm.

Źródła naukowe potwierdzają, iż roślina ta posiada bardzo łatwo przyswajalny wapń. Ponadto w składzie znajdziemy witaminę K, która odpowiada za kierowanie wapnia do kości, a nie tętnic. Z racji tego, że posiada witaminę E i C zwalnia procesy starzenia oraz zabezpiecza wzrok przed utratą ostrości widzenia. Natomiast obecność przeciwutleniaczy pozwala oczyścić organizm z toksyn. Sproszkowane liście Moringi zawierają aż 18 aminokwasów. Warto wspomnieć, iż obecnie zostało wyodrębnionych 20 aminokwasów, a to oznacza, że liście Moringi zawierają niemal wszystkie. Dzięki temu nasz organizm po ich dostarczeniu zacznie efektywniej wytwarzać enzymy, przeciwciała, a także poprawi się rozwój kości, mięśni oraz naczyń krwionośnych.
Pozostałe właściwości sproszkowanych liści Moringi:
§  zwiększa wydajność organizmu podczas wysiłku umysłowego oraz fizycznego,
§  zabezpiecza przed nowotworami,
§  dostarcza żelazo, witaminę E, C oraz beta-karoten.
Według specjalistycznej miary o nazwie ORAC, liście te stanowią największą ilość przeciwutleniaczy występujących w przyrodzie. Przeciwutleniacze odpowiadają za niszczenie oraz zatrzymanie rozwoju wolnych rodników, które powodują schorzenia miażdżycowe, niszczą lipidową warstwę skóry, co powoduje szybkie jej wysuszanie, a ostatecznie szybciej się starzeje.

Zaskakujące wyniki badań naukowych!
Badania wykazały, iż ekstrakt z liści Moringi posiada składnik, który zwiększa zapas energii w naszych tkankach, a także chroni je przed degradacyjnym działaniem stresu oksydacyjnego. Ponadto potwierdzono, iż liście te korzystnie wpływają na pracę serca, a mianowicie zwiększają jego wydajność, zmniejszają ryzyko powstania zawału, a także chroni przed patologicznymi zmianami mięśnia sercowego.

Moringa – Właściwości
Regularne spożywanie tej rośliny pozwala zapobiec astmie oskrzelowej, niedokrwistości, uszkodzeniu nerek, a ponadto wzmacnia odporność, obniża ciśnienie krwi oraz poprawia proces przemian metabolicznych. Moringa wspiera prawidłowe funkcjonowanie wątroby, likwiduje zaburzenia trawienia oraz wspiera leczenie błony śluzowej żołądka. Natomiast zawarty chlorofil usuwa toksyny z organizmu.

Dzięki dużej zawartości witamin, minerałów i wielu substancji sprzyjających naszemu organizmowi, ekstrakt z drzewa Moringa okazuje się bardzo dobrym sprzymierzeńcem w walce z wieloma chorobami i schorzeniami. Już od wieków przy pomocy Moringa leczono niemal 300 chorób od astmy, czerwonki, epilepsji, zawrotów głowy po choroby pasożytnicze i bakteryjne.

·         Remedium na chroniczne przemęczenie i problemy z koncentracją – Moringa działa jako naturalny stymulant organizmu redukując objawy zmęczenia, które bardzo często okazują się przyczyną braku witamin i minerałów. Regularne stosowanie z pewnością poprawi naszą wydajność w ciągu dnia, pozwoli lepiej skupić się w pracy i nadal mieć energię na spędzenie wolnego czasu z rodziną i znajomymi.
·         Naturalne wzmocnienie odporności – Wiosną i jesienią szczególnie zaleca się spożywać dodatkowe porcje witamin i minerałów aby nie złapać sezonowego wirusa. Moringa okazuje się świetnym specyfikiem który można wykorzystać w tym celu. Dodatkowo, dzięki dużej dawce antyoksydantów możemy wspomóc nasz organizm w walce z infekcjami.
·         Silne działa na układ nerwowy i wspiera pracę mózgu dzięki czemu może zapobiec chorobom starczym jak Alzheimer
·         Reguluje poziom cukru we krwi – to dobra wiadomość dla diabetyków a także osób, które genetycznie narażone są na cukrzycę. W połączeniu z aktywnością fizyczną i zdrową dietą można zniwelować ryzyko jej wystąpienia do minimum.
·         Wspomaga pracę wątroby przyśpieszając wydalanie toksyn i normując poziomy enzymów występujących w wątrobie
·         Wspomaga procesy leczenia różnych chorób działając antybakteryjnie i antywirusowo. Pomoże również w przyśpieszeniu procesu gojenia się ran.
·         Świetne źródło witamin szczególnie dla osób nadużywających alkohol i palących papierosy. Uzupełni braki niemal wszystkich niezbędnych nam witamin.
Moringa – jak stosować?

W przypadku wielu roślin o podobnych właściwościach wykorzystuje się jedynie jej określoną część jak korę, korzenie czy liście. Jeśli chodzi o drzewo Moringa to jest ona wykorzystywana niemal w całości. Jadalne są jej owoce, pędy oraz liście. Owoce możemy spożywać po uprzednim ugotowaniu a młode liście je się jak szpinak. Z tego drzewa wytwarza się również olej, którym możemy pielęgnować nasze ciało. Ekstrakt staje się coraz popularniejszym specyfikiem, używanym również przy produkcji kosmetyków.

Na dzień dzisiejszy, na Polskim rynku drzewa Moringa dostępne są:
·         Olej o którym już wspominaliśmy. Olej ten zawiera duże ilości kwasu oleinowego i jest polecany osobom z wrażliwą, popękaną i przesuszoną skórą. Głęboko nawilża, odżywia skórę i łagodzi. Kolejnym zastosowaniem olejku jest użycie go na włosy. Poprawi kondycję wysuszonych włosów, osłabionych przez prostownice i częste farbowanie. Wzmacnia cebulki oraz stymuluje włosy do regeneracji i wzrostu.

·         Suszone liście – Możemy z nich parzyć herbatę. Zaleca się dzienne spożycie na granicy 1,5g-3,5g na dzień. Nie zaleca się stosowania większych dawek z racji tego, że mogą wystąpić niepożądane skutki uboczne.

·         Sproszkowane liście – Wybierając ten produkt mamy większe pole do manewru. Możemy wymieszać go z wodą lub sokiem bądź dodać do mleka, smoothie, shake, płatków bądź owsianki.Dzienne spożycie to około 4 łyżeczki dziennie (wg. zaleceń określonego producenta).

Przeciwwskazania: UWAGA, nie należy przekraczać dziennej dawki podawanej przez producenta. Zbyt duże spożycie produktów zawierających ekstrakt z Moringa może wywołać niepożądane skutki uboczne. Pod żadnym pozorem nie wolno stosować Moringa podczas ciąży ponieważ grozi to poronieniem!

Źródło:

·         Leone A. i wsp.: Cultivation, Genetic, Ethnopharmacology, Phytochemistry and Pharmacology of Moringa oleifera Leaves: An Overview. Int. J. Mol. Sci. 2015, 16(6), 12791-12835
·         Thorsten W., Jenny B., Żywność funkcjonalna. Najzdrowsze produkty z natury, wyd. Vital, Białystok 2015
https://arturtopolski.pl/liscie-moringi-ziola-wlasciwosci/


zdrowiezroslin.pl

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza