środa, 26 lipca 2017

Po co moczyć ORZECHY i NASIONA?

Orzechy i nasiona warto moczyć z kilku powodów.

1.
Pierwszym najważniejszym jest to, że  organizm przyswoi wtedy nawet do 98% składników w nich zawartych.
Dla porównania z nienamoczonych orzechów czy nasion przyswajamy jedynie 30%-40% ich wartości odżywczych!
Trochę mało wiedząc, że są skarbnicą witamin, minerałów, żywych enzymów i tłuszczy nienasyconych.

Spójrz na to z tej strony…..
Nasiono, skorupka czy osłonka jest jakby kapsułą służącą do zabezpieczenia, aby mogła wykiełkować nowa roślina.
Kapsułą, która w środku ma coś bardzo cennego – zarodek  to znaczy  „nowe życie”!
Bardzo podobnie jest z jajkiem. Z tego, co jest w środku (żółtka) powstaje nowe życie. I to żółtko jest najcenniejsza częścią jajka. 
Wróćmy jednak do nasion i orzechów. Naukowo mówiąc: nasiono to zarodek i pakiet substancji dodatkowych (tzw. bielmo), a kapsuła to łupina.
Łupina pełni funkcję ochronną, więc musi być mocna, trwała, odporna na zniszczenia, infekcje bakteryjne czy grzybowe tak, żeby przetrwać jak najdłużej.
Natura ma ogromny instynkt samozachowawczy i stworzyła wiele strategii przetrwania. Nasiona są jednym z nich. Są tworem dla przetrwania danego gatunku, a nie po to by się nimi dzielić z ludźmi.  Gdyby stworzyła nasiona po to by nienaruszone dotarły do naszych jelit, to na pewno też zaopatrzyłaby nas w coś, co by całkowicie zniszczyłoby tą „kapsułę”.
A tak nie jest!

Ziarna, nasiona i orzechy zawierają toksyczne związki zabezpieczające!

2.
Moczenie orzechów czy nasion odciąża układ trawienny, a zwłaszcza trzustkę.
Dlaczego tak się dzieje?
Niemoczone orzechy zawierają inhibitory enzymów, (łac. inhibitio – powstrzymanie).  Zabezpieczają one orzechy przed wczesnym kiełkowaniem.
Inhibitory ( z orzechów), które dostaną się do naszego organizmu blokują nasze enzymy trawienne. Przez co obciążamy nasz układ trawienny !!!
Możemy doprowadzić do powiększenia trzustki (trzustka jest odpowiedzialna za produkcję enzymów trawiennych). Mocząc orzechy zabieramy trzustce trochę pracy.
a szybciej i łatwiej trawione- dają więcej energii, co przyspiesza regeneracje i nie obciążają organizmu.

3.
Teraz coś dla wzrokowców (dla mnie też).
Moczenie orzechów i ziaren  zwiększa wagowo i objętościowo ich ilość.
Najlepszym przykładem jest siemię lniane. Namoczone zwiększa swoją objętość nawet dwukrotnie.

4.
Moczenie nasion w kwaśnym środowisku (dobrze dodać do wody odrobinę soku z cytryny) zmniejsza ilość kwasu fitynowego.
Fityny znajdujące się w ziarnach są substancją antyodżywczą dla człowieka.
Fityna nie ulega strawieniu i jakby tego było jeszcze mało  blokuje wchłanianie żelaza, wapnia, miedzi, cynku i magnezu.

5.
Moczenie powoduje, ze orzechy i nasiona są bardziej miękkie, co sprawia, że lepiej się blendują i łatwiej je gryźć. A i w smaku się nie zmieniają.
Ponadto po namoczeniu możemy je wykorzystać do wykonania mleka roślinnego.
6.
Najzwyczajniej w świecie….
Mocząc orzechy i nasiona pozbywamy się z nich brudu i zanieczyszczeń!

Jak moczyć orzechy? Ile wody dać do moczenia ?
Wody wlewamy dwa razy więcej niż mamy nasion czy orzechów. Do namaczania warto dodać trochę soku z cytryny (na 1 l. wody około 2 łyżeczek soku z cytryny). Cytryna nada roztworowi kwaśny odczyn, przez co szybciej uaktywnimy fitazę. Fitaza neutralizuje fityny.

ZAPAMIĘTAJ
Orzechy :  woda
1 : 2

Jak długo moczyć orzechy/nasiona?
24 godz. 
soczewica
ciecierzyca
zboża
10 godz.
orzechy laskowe
nasiona dyni
migdały
8 godz.
orzechy włoskie
6 godz.
ziarna słonecznika
ziarna sezamu
len
4 godz. 
orzechy nerkowaca
orzechy pekan
nie wymagają namaczania
orzechy bazylujskie
orzeszki pinni
orzechy makadamia
pistacje (niesolone)





http://10blogdazdrowie.pl/index.php/jak-i-po-co-moczyc-orzechy-nasiona-co-ma-do-tego-obciazona-trzustka/

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza