niedziela, 23 lipca 2017

Liście są najwartościowszą częścią całej rośliny - rzodkiewka

Rzodkiewka jest powszechnie znanym i lubianym warzywem.  Nie wszyscy jednak wiedzą, że najbardziej wartościowym jej elementem są wyrzucane zazwyczaj, liście. Najczęściej z całej rośliny wybieramy ostre w smaku, czerwone korzenie. Rzadko, kto zdaje sobie sprawę, że znacznie bardziej wartościowe są liście tego warzywa.

Warto wyhodować rzodkiewkę samodzielnie w domu, aby móc cieszyć się dobroczynnym wpływem jej zielonych łodyg na nasz organizm. Liście są bogate w witaminę C, fosfor, wapń i żelazo.  Ilość składników odżywczych w liściach jest zdecydowanie większa niż w samym korzeniu, a stężenie witaminy C jest nawet dwa razy wyższe niż w  cytrynie.
Liście rzodkiewki od dawna doceniane są przez dalekowschodnich terapeutów za swoje prozdrowotne właściwości. Sok z nich pozyskiwany wykorzystywany jest m.in w leczeniu żółtaczki. Same liście mają działanie odtruwające i oczyszczające. We wschodniej medycynie stosowane są nawet do walki z nowotworami, ponieważ zawierają duże ilości związków antyrakowych.
Niewielu z nas wie jak smaczne są liście rzodkiewki. Mają wyrazisty, gorzko-ostry smak i idealnie sprawdzają się w różnych przepisach kulinarnych.  Można je podawać zarówno na surowo, jako dodatek do sałatek, a także, jako składnik ciepłych posiłków. Młode liście można dodawać do zup, kiszonek, a nawet wykorzystać do domowego pesto.
Dlaczego warto jeść rzodkiewkę
Rzodkiewka ma bardzo mało kalorii, za to sporo ważnych dla organizmu witamin i minerałów. Jest polecana przy odchudzaniu, trądziku, kuracji wzmacniającej włosy i paznokcie. Rzodkiewka jest również naturalnym antybiotykiem.
Rzodkiewka jest krewniaczką brukselki, kalafiora i brokułów wszystkie należą do rodziny warzyw kapustowatych i odmianą rzodkwi zwyczajnej. Historia jej powstania nie jest dokładnie znana – wyhodowano ją najprawdopodobniej w średniowiecznej Europie. Rzodkiewki dostępne są w handlu przez cały rok, najbardziej wartościowe i najsmaczniejsze są jednak w sezonie wiosenno-letnim. W zależności od odmiany rzodkiewkę można wysiewać do gruntu od wczesnej wiosny do września. Na zebranie czekamy zaledwie trzy tygodnie do miesiąca. Na parapecie rzodkiewki można uprawiać cały rok roślina lubi stanowiska słoneczne, dlatego w zimie dobrze jest zapewnić jej dodatkowe światło.
Ze względu na niską kaloryczność - 100 g rzodkiewki to zaledwie 14 kcal, warzywo to powinno na stałe wejść do menu osób dbających o linię. Tym bardziej, że dostarcza również sporo minerałów głównie potasu, ale również wapnia, fosforu, magnezu, żelaza, siarki, której zawdzięcza ostry smak, cynku, miedzi i fluoru oraz witamin – w tym kwasu askorbinowego i witamin z grupy B. W rzodkiewce znajdziemy również błonnik (w 100 g jest go 2,5 g), kwas foliowy, retinol, prowitaminę A i niacynę.

Właściwości liści rzodkiewki:
·         działają przeciwzapalnie;
·         wykazują silne działanie przeciwnowotworowe;
·         oczyszczają organizm z toksyn;
·         wspomagają trawienie;
·         przyspieszają przemianę materii;
·         odtruwają;
·         wzmacniają odporność;
·         wspomagają leczenie żółtaczki;
·         regulują ciśnienie krwi.
·          Są one również bogatym źródłem glukozynolanów (glukozynolatów), czyli cenionych związków o działaniu antyrakowym.
Rzodkiewka sprzyja odchudzaniu nie tylko ze względu na znikomą kaloryczność, ale również korzystny wpływ na tempo przemiany materii, przyczynia się do tego m.in. potas – pierwiastek, który bierze udział w spalaniu tłuszczów i węglowodanów. Metabolizm wspomaga też błonnik rzodkiewki – poprawia pracę jelit (przeciwdziałając przy tym zaparciom), zmniejsza apetyt, ograniczając przy tym wchłanianie i przyswajanie tłuszczów.
Rzodkiewka pobudza wydzielanie żółci, usprawniając tym samym pracę wątroby. Olejek gorczycowy zaś zapobiega problemom trawiennym, a siarka, którą zawiera, niszczy szkodliwe bakterie obecne w przewodzie pokarmowym. Ze względu na obecność olejków i kwasów organicznych, z rzodkiewek zrezygnować powinny jednak osoby z chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy, z zapaleniem wątroby oraz nieżytem jelit.
Wspomagając pracę wątroby, nerek - działanie moczopędnie i jelit, a także przyspieszając tempo metabolizmu, rzodkiewki intensyfikują oczyszczanie organizmu z toksyn i ubocznych produktów przemiany materii. Ze względu na detoksykacyjne działanie rzodkiewka jest często polecana w dietach oczyszczających i jako składnik tak modnych ostatnio "soków detoks".
Właściwości te rzodkiewka zawdzięcza olejkowi gorczycowemu i zawartej w nim siarce. Związek ten wspomaga nie tylko trawienie, ale również leczenie infekcji, oczyszczanie nosa i zatok, rozpuszcza nadmiar flegmy. Rzodkiewka zawiera również kwercetynę – związek o silnych właściwościach przeciwzapalnych.
Obecność żelaza, miedzi i manganu w rzodkiewce sprawia, że jest to produkt bardzo pożądany w profilaktyce niedokrwistości. Wymienione pierwiastki odgrywają ważną rolę w procesie wytwarzania krwi żelazo jest głównym składnikiem hemoglobiny, zaś miedź zwiększa jego przyswajanie. Aby w pełni wykorzystać krwiotwórcze pierwiastki, warto rzodkiewkę łączyć z produktami bogatymi w witaminę C (np. natką pietruszki) – kwas askorbinowy zwiększa ich przyswajalność.
Obecność siarki i sporych ilości potasu poprawia kondycję cery szczególnie przy trądziku i skórze łojotokowej, wzmacnia włosy i paznokcie. Regularne spożywanie rzodkiewek zmniejsza też wypadanie włosów, ich tendencję do przetłuszczania się i łupież.
Pesto - dla miłośników prawdziwej kuchni włoskiej zielony lub czerwony gesty sos podawany na zimno do makaronów. Jego podstawowa wersja jest na bazie bazylii z dodatkiem oleju z oliwek, orzeszków pinii, czosnku i sera parmezan.

W innych wariantach pesto można wykonać z innych zielonych części roślin, ziół i naci np.  pesto z natki pietruszki,  natki marchewki, rukoli, liści rzodkiewki, zielonych szparagów, szpinaku, jarmużu. Można też zamiast orzeszków pinii użyć orzechów włoskich, laskowych, pistacjowych, pestek słonecznika czy dyni.

Na południu Włoch podaje się również czerwone pesto na bazie suszonych pomidorów albo papryki. W zależności od upodobań wybieramy te, które będą nam smakowały.

Pesto - sos nadaje się do różnych makaronów, klusek, na grzanki, można posmarować naleśniki itp...

Sezon na rzodkiewkę w pełni, więc korzystam z okazji i robię pesto z młodych liści rzodkiewek.  Jest pyszne, Liście rzodkiewki mają bardzo ciekawy i charakterystyczny smak, a dodatkowo zawierają wiele cennych witamin i składników mineralnych. Zamiast orzeszków piniowych dzisiaj zrobiłam pesto z pestek słonecznika. W mojej wersji zamiast parmezanu są płatki drożdżowe. Wiem, że parmezan ciężko czymś zastąpić, aby uzyskać ten smak, ale robię bardzo często pesto a parmezan nie należy do najtańszych. Czasem zastępuję go innym twardym serem nadającym się do starcia na tarce.

PESTO Z LIŚCI MŁODEJ RZODKIEWKI

składniki:

1 pęczek zielonych  liści rzodkiewki
3-4 łyżki pestek słonecznika
płatki drożdżowe zamiast parmezanu
5 łyżek oliwy z oliwek
2 ząbki czosnku
sok z 1 cytryny
sól i czarny pieprz do smaku.

Wykonanie:

Liście rzodkiewki zalewam wodą a następnie dokładnie płuczę z piasku, ziemi. Można dodać do moczenia odrobinę octu lub sody, aby pozbyć się pestycydów. Ja na szczęście mam dostęp do rzodkiewek z rodzinnego ogródka, wolnych od chemii. Umyte liście kroję i wrzucam do blendera.

Słonecznik uprażyć przez chwilę na suchej patelni, aż się lekko zarumieni. Mieszając  od czasu do czasu. Uprażony słonecznik zmielić w młynku do kawy lub blenderze.
Liście blenduję, dodając oliwy z oliwek, wyciśnięte ząbki czosnku, sól, pieprz, sok z cytryny. Dodaję płatki drożdżowe, które nadają serowego smaku zamiast parmezanu.  Następnie wszystko razem zblendować. I mamy pyszne pesto.
Ja używam pesto do makaronów, kanapek, zapiekanek, warzyw. 


Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza